۴ گرید کبد چرب

کبد چرب غیرالکلی با آن‌که تفاوت چندانی با کبد الکلی ندارد. اما به علت وجود فاکتورهایی جز نوشیدن زیاد الکل، مورد بررسی قرار گرفته و4 گرید کبد چرب برای آن در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید : درمان فوری کبد چرب

گرید کبد چرب۱: هپاتیک استئاتوسیس

ساده‌ترین نوع آن است که دلیل آن خوردن مواد غذایی ناسالم است. البته این گرید با افزایش فعالیت‌های روزانه و استفاده از مواد دارویی قابل درمان است اما باید بدانید که برای افراد کهن‌سال کمی خطرناک به نظر می‌رسد.

گرید کبد چرب۱ همان هپاتیک استئاتوسیس است. دقیقاً همان نقطه ای چربی‌های مازاد موجود در سلول‌های کبد جمع آوری می‌شود اما هیچ ضرر مشخصی را دنبال نمی‌کند. معمولاً افراد به راحتی گرید کبد چرب۱ را تشخیص می‌دهند زیرا هیچ علائمی در این بیماری مشاهده نمی‌شود و احتمال دارد تا اعلام نتائج آزمایشات خون در جریان این بیماری قرار نمی‌گیرند.

گرید کبد چرب۲: استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

در این حالت وضعیت بیمار کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. این حالت از کبد چرب، رژیم غذایی خاص خود را نیز دارد. و درمان دارویی رو باید برای آن در نظر گرفت.

تعداد کمی از افراد مبتلا به کبد چرب ساده هستند که با گذر زمان بیماری‌شان به گرید۲ به نام استئاتوهپاتیت رشد می‌کند.

NASH یک حالت تهاجمی از این بیماری محسوب می‌شود که سبب التهاب کبد می‌شود و واکنش درمانی بدن برای ترمیم کردن تمامی آسیب‌ها فعال می‌شود. علائمی که در این بیماری به‌روز می‌شوند این است که سلول‌های کبد دچار آسیب و زخم شده اند و افرادی که در قسمت بالای‌ شکم‌شان درد را احساس خواهند کرد.

گرید کبد چرب۳: فیبروز

بعضی از افرادی که به بیماری NASH مبتلا هستند، احتمال پیشرفت بیماری‌شان به فیبروز خواهد بود.

فیبروز سبب التهاب شدید و قوی در کبد می‌شود که به بافت اسکار فیبروز اطراف سلول‌های کبد و رگ‌های خونی شیوع پیدا خواهد کرد که این بافت سبب جایگزینی بافت های سالم کبد می‌گردد.

اما بافت‌های سالم تسلیم نمی‌شوند و به ادامه حیاتش می‌پردازد و عملکرد درست کبد را حفظ می‌کند.

تنها با بهبود سبک زندگی قابل درمان نخواهد بود البته این هشداری است برای افراد دارای کبد چرب گرید ۲ که در درمان بیماری خود سهل انگاری می‌کنند. در این مرحله حتما باید دوره های درمانی خاص برای شخص در نظر گرفته شود.

گرید کبد چرب۴: سیروز

در این حالت نوارهای بافت اسکار و توده های سلولی کبد افزایش می‌یابد و کبد کوچک می‌شود و توده های زیادی در آن متمرکز می‌شود که این حالت را سیروز گویند.

سیروز معمولاً بعد از ۵۰-۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد. بعد از سال‌ها التهاباتی کبد را در برمی‌گیرد که به مراحل اولیه بیماری ارتباط دارد. افرادی که به سیروز کبد مبتلا هستند به خاطر NAFLD می‌باشد و معمولاً به دیابت نوع۲ مبتلا هستند. تمامی آسیب‌های وارد شده به علت سیروز دائمی است و اصلاً برگشت پذیر نیست.

با گذر سالیان طولانی سیروز به آرامی رشد می‌کند و موجب از کار افتادن کبدتان می‌شود. به همین علت باید تحت درمان باشند تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایند.

این مقاله در سایت فرطب به تالیف رسیده است. کپی باذکر منبع بلا مانع است.

درمان نعوظ مقالات عمومی

درمان نعوظ

درمان نعوظ ، در دنیایی که روابط جنسی نقش بنیادینی در تعادل و سلامت روانی زناشویی ایفا می‌کند، اختلال نعوظ نه …

مطالعه مقاله
محلول ضدعفونی‌کننده مقالات عمومی

نکات بسیار مهم در تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست

باتوجه شیوع ویروس کرونا و راه‌های انتقال آسان این ویروس، لازم است حداقل‌های نکات بهداشتی رعایت شود. یکی از مهم‌ترین راه‌های …

مطالعه مقاله
درمان کبد چرب مقالات عمومی

نکات ضروری برای درمان بیماری کبد چرب

کبد چرب در افرادی که دارای تغذیه نادرست و تحرک بسیار کمی می‌باشند، نمایان می‌شود. رشد و گسترش این بیماری با …

مطالعه مقاله
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن